Undervisningsserie om ledinflammtion SUS Lund och Malmö

Ledinflammation kan drabba vem som helst
Vad kan sjukvården göra? Vad kan jag göra själv?

Undervisningsserie

för dig som har en reumatologisk sjukdom och är patient på Reumatologimottagning på Skånes universitetssjukhus eller hos privatpraktiker i reumatologi i Malmö

För att du skall ha en möjlighet att lära dig mer om din sjukdom och dess konsekvenser erbjuder vi dig och en närstående en serie undervisningstillfällen i Malmö och Lund. Serien innehåller tre olika delar;

• Din diagnos, dess konsekvenser och behandling
    Läkare och sjuksköterska beskriver olika diagnoser och sjukdomens konsekvenser, läkemedel och behandling, smärta och smärtlindring och hälsofrämjande faktorer. Välj tillfälle utifrån vilken diagnos du har!
    Perifer artrit (framförallt symptom från lederna i armar och ben)
    Spondylartrit (framförallt symptom från rygg och bäckenleder)

• Hälsofrämjande faktorer
    Sjukgymnast och arbetsterapeut tar upp ämnen som rör smärta, fysisk aktivitet, ergonomi, hjälpmedel och stödbandage.

• Balans i vardagen
    Kurator och arbetsterapeut tar upp balans i vardagsaktiviteter, psykologiska och sociala reaktioner, familj och samliv.

Under våren 2015 erbjuder vi följande:

Malmö Reumatologimottagning, Inga-Marie Nilssons gata 32, plan 1

Lund Reumatologimottagning, Kioskgatan 3, föreläsningssalen på bottenvåningen

• Perifer artrit

12/3 kl. 14.00 16.00

26/3 kl. 14.00 16.00

• Balans i Vardagen

9/4 kl. 14.00 16.00

• Spondylartrit

15/4 kl. 14.00 16.00

• Perifer artrit

6/5 kl. 14.00 16.00

19/5 kl. 14.00 16.00

• Balans i vardagen

2/6 kl. 14.00 16.00

Det finns plats för 15 deltagare per gång. Anmäl dig senast 2 veckor före undervisningstillfället. Minst 10 anmälningar behövs för att undervisningen skall ges. Du får skriftlig bekräftelse på din anmälan och att tillfället blir av.

Kostnaden är 200 kr per tillfälle, vilket räknas som patientavgift för sjukvårdande behandling och är inom ramen för regler vad gäller högkostnadsskydd. En närstående är efter anmälan välkommen att följa med utan kostnad. Återbud utan avanmälan debiteras enligt gällande regler med 400 kr. I pausen bjuds på vatten och frukt.

Välkommen!

Direktanmälan: Lämna anmälningsblanketten i receptionen på mottagningen i Malmö eller Lund

Brevanmälan adress: Skånes universitetssjukhus, Reumatologimottagning Lund, Peter Henriksson, 221 85 Lund

Telefonanmälan: Telefon 046-17 23 39