Unga läkare kritiska till digitala journalsystemen

De tar för mycket av arbetstiden i anspråk, är för omständiga och stundtals rentutav farliga. Så beskriver unga läkare hur de digitala journalsystemen som används idag inom vården fungerar.

Dagens unga läkare är missnöjda med hur de digitala journalsystemen fungerar. Det visar en ny undersökning gjord av Sveriges yngre läkares förening, Sylf. Enligt föreningens ordförande, Emma Spak, känner dessa läkare en väldig frustration över att jobba med it-system som har stora brister.

Kritiken riktas främst mot att patientjournalerna saknar en uppdaterad sammanfattning om patientens historik, behandlingar, diagnoser och testresultat. Och att inte ha tillgång till aktuell information om patienterna, till exempel vilka prover som har tagits och undersökningar som har gjorts och resultaten av dem, är en säkerhetsrisk för patienten. Ett och samma journalsystem kan användas inom ett landsting men i olika versioner som då inte är kompatibla med varandra. Landstinget kan också ha beslutat att journalsystemen inte ska samköras. Allt detta försvårar läkarnas arbete att få en samlad bild av patienten.

Som en av läkarna i undersökningen säger: "90-talet är över. Helt absurt att man 2016 inte ens kan ha med sig en Ipad på ronden för tillgång till varje patients labprover och röntgenbilder. För det är ju allt annat än rocket science egentligen." Totalt 439 läkare i åldern 26-30 år fick svara på om hur de upplever it-stödet inom vården. Deras svar visar på att det finns en underliggande kritik mot att de som skapar och upphandlar vårdens digitala system inte har tillräcklig kunskap om det praktiska arbetet inom vården.

Läs artikeln här.

Källa: Dagens Nyheter, dn.se