Psoriasis är inte bara en hudsjukdom. Bild: Photos.com

Unik studie om Psoriasis

Svenska forskare har studerat patienter med Psoriasis i en unik studie. Psoriasis är en sjukdom som förutom att drabba huden också kan påverka lederna.

Foskare följde 750 utvalda patienters sjukdom under en period på 15 år. Man fann att hos cirka 10% av dessa patienter kunde sjukdomen läka ut helt av sig själv. Forskarna vill skaffa sig kunskap om hos vilka patienter Psoriasis kan läka ut själv och vilka som får påverkan på lederna.

Resultaten kommer att presenteras vid en stor konferens om Psoriasis och Psoriasisartrit (PsA) som hålls i Stockholm. Den fjärde världskonferensen om psoriasis och psoriasisartrit. Spännande och intressanta dagar när världens ledande experter inom reumatologi och dermatologi samlas i Stockholm för att diskutera och ta del av det senaste inom forskning och behandling.
Följ konferensen på Twitter @PsoriasisIFPA och ‪#‎WPPAC15‬

Ett inslag om detta sändes i TV4 Nyheterna den 7 juli 2015. Se det här.
(inslaget finns bara tillgängligt i 30 dagar från sändningstillfället.)