Upptäcka och förebygga Artros

Många som egentligen har Artros i någon led söker inte vård för detta och kan då inte få hjälp att förebygga eller bromsa sjukdomen.

Stela och smärtande leder är i regel de första tecknen på artros. Var fjärde svensk över 45 år har sökt vård och fått diagnosen artros i någon av kroppens leder. Vanligast är att det rör sig om knä, höft och händer, men artros kan drabba alla leder i kroppen.

Många har symtom av artros men har inte sökt vård för detta. Får man besvär som inte ger med sig på flera månader bör man inte vänta utan söka vård så snabbt som möjligt för att kunna få hjälp och förebygga att sjukdomen blir värre.

En studie visar att var tredje person mellan 56 och 84 år som har artros inte sökt vård för sina besvär. Man tänker att det är sånt som kommer med åldern, som man får acceptera. Men de behöver komma tidigare och söka vård så att det går att bromsa sjukdomen.

Artros utvecklas i det tysta under flera års tid, och det är vanligt med broskförändringar som ett slags förstadium till sjukdomen. Det behöver inte ens ge några symtom.

Det går att förebygga sjukdomen innan man blir sjuk. Sina gener och åldrande kan man inte göra något åt men träning är bra oavsett vilken ålder man är i och man kan mestadels påverka sin kroppsvikt.

Tre steg att förebygga artros:

• Håll koll på kroppsvikten
  • Rör på dig - Träning är en färskvara. När man rör på sig blir både muskler och leder starkare.
  • En allsidig kost - utan för mycket fett och socker är bra för oss alla oavsett om man har artros eller inte.

Tänk på att:

• Ledskador i unga år, ofta i samband med fysisk aktivitet, ger ökad risk att drabbas av artros senare i livet. Man kan drabbas så tidigt som i 30 års ålder. Särskilt är det vanligt med knäskador, som korsbandsskador eller en trasig menisk. Om man idrottar kan man minska risken för ledskada genom förebyggande träning.
  • Fortsätt att vara aktiv även om det gör ont. Aktivitet förvärrar inte artros.
  • Den bästa träningen är den som faktiskt blir av. Bassängträning, cykling, promenader, dans, gymnastik och styrketräning är exempel på bra aktiviteter.
  • Träna lårmusklerna för att minska belastningen på knälederna. Träna med förnuft, smärtan ska gå att hantera. Har den inte försvunnit efter 24 timmar så tänk till.

Läs hela artikeln här.

Källa: Fritt skrivet efter originalartikel på Expressens webbplats Hälsoliv. (Se ovanstående länk)

• 4 år sedan Permalänk

Mycket bra!