Uthållighetsträning bra vid inflammerade muskler (myosit)

Patienter med den kroniska muskelsjukdomen myosit får minskad inflammation och ökad muskeltillväxt av fysisk träning, speciellt uthållighetsträning. Det är slutsatsen av en studie som gjorts vid Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset.

En forskargrupp som tillhör Centrum för molekylär medicin vid Karolinska institutet bedriver forskning kring den inflammatoriska muskelsjukdomen myosit. Nyligen genomfördes en studie med myositpatienter som under 12 veckors tid fick genomgå ett träningsprogram. Som kontrollgrupp fanns en annan grupp myositpatienter som inte tränade regelbundet.

Resultatet av studien visar att patienterna som tränat regelbundet hade minskad inflammation i musklerna samt bättre syretillförsel muskeltillväxt. Det kan betyda att fysisk träning kan motverka den muskelnedbrytning som myositpatienter ofta drabbas av. Även på molekylnivå verkar det finnas belägg för ett sådant resultat, med bland annat minskning av gener som bidrar till inflammation och oxidativ stress, förändrade gener som ger bättre med syre till musklerna.

Denna forskning är väldigt intressant med tanke på att myosit idag främst behandlas med immundämpande mediciner och kortison. Att träning då verkar kunna ha en anti-inflammatorisk effekt som dessutom även kan konstateras på molekylnivå är väldigt positivt.

"Att träning är bra är ju ingen nyhet men att den molekylära effekten av träning kan ge positiva förändringar även på kroniskt inflammerade muskler kommer att vara till stor nytta för vår patientgrupp", säger Ingrid Lundberg vars forskargrupp genomförde studien.

Läs om detta här.

Läs den vetenskapliga artikeln här. (på engelska)

Kortfakta Myosit

• Myosit är en kronisk inflammatorisk muskelsjukdom som kännetecknas av utbredd muskelsvaghet, framför allt i stora muskelgrupper.
  • Det finns tre former av myosit: polymyosit, dermatomyosit samt inklusionskroppsmyosit, som är den ovanligaste formen. En speciell mycket ovanlig myosit är ögonmuskelmyosit.
  • Människor med myosit har svårt att gå, resa sig och sköta vardagliga sysslor.

Läs om kronisk inflammation i musklerna på Reumatikerförbundets webbplats här.

Källa: Karolinska Institutet (Centrum för molekylär medicin-CMM), Karolinska Universitetssjukhuset, och Reumatikerförbundet

2016-03-15