Vad är smärta?

De allra flesta har nog någon gång erfarit hur det känns att ha någon form av smärta. Men vad är då smärta?

Smärta är per definition en upplevelse, där smärtsignalen som kommer från kroppen är en del utav den upplevelsen.
Även tankar och funderingar, förväntningar och känslor spelar roll för hur man upplever smärtan.
Man brukar skilja på två olika typer av smärta. Ett slags smärta beror på en skada någonstans i kroppen, en andra typ av smärta beror på ett fel i signalsystemet, där fel signaler skickas till hjärnan. Detta brukar ibland kallas för nervsmärtor. Vanligaste orsaken till smärta kommer från muskler, leder, senor.

Olika läkemedel används för att lindra smärta beroende på vilken typ det rör sig om. Målet är i första hand att ta bort själva smärtsignalen. Men ibland lyckas man inte med det och då kan så kallad kognitiv beteendeterapi (KBT) vara till hjälp, det finns det bra vetenskapliga bevis för. Det går ut på att få personen att hantera sin smärta på ett annat sätt. Lyckas man med det kan det underlätta en mer aktiv och hälsosam livsstil som kan ha stor effekt på hur man lever sitt liv och mår i ett längre perspektiv.
Har man haft smärtan under en längre tid är det troligt att man inte reagerar på den som en varningssignal. Det är väldigt viktigt att man får en riktig bedömning av orsaken till smärtan.

Källa: Doktorn.com