Vara aktiv i vardagen nyckeln till hälsa

Med åldern fungerar kroppen lite sämre än tidigare, och har du en funktionsnedsättning märks det mer. Livsstilsförändringar och hjälpmedel anpassade till din funktionsnedsättning kan då hjälpa dig till ett bättre liv.

Flera forskargrupper vid Lunds Universitet undersöker hur livskvaliteten kan bli bättre när vi åldras. Man vill hitta sätt att göra ålderdomen så bra som möjligt och inte låta en funktionsnedsättning bli ett oöverstigligt hinder.
Hur påverkas individen i ett livsperspektiv av att åldras med en funktionsnedsättning?
Går åldrandeprocessen snabbare hos dem med en funktionsnedsättning, och går den att bromsa?

Forskarna arbetar med frågor som vilka faktorer som är viktiga för en god hälsa och hur rehabiliteringen bör utformas för olika funktionsnedsättningar – medicinsk behandling, träning, kost, boendemiljön, hjälpmedel, social samvaro med mera.
Utgångspunkten är att förstärka det friska och bygga rehabiliteringen på de funktioner som finns kvar och fortfarande fungerar. Målet är att funktionsnedsättningen inte ska behöva vara ett hinder i vardagen.

När man blir äldre och har någon form av funktionsnedsättning räcker många gånger orken inte till för mer ansträngande motionspass som man kanske tidigare orkade med. Forskningen de senaste åren har visat att det viktigaste är att vara aktiv i sin vardag och undvika stillasittande, och att ha nära relationer.

Läs mer här