Psoriasis händer. Fotograf/källa Per Hånell

Vården av patienter med Psoriasis behöver bli mer jämlik

Skillnaderna i vilken vård patienter med Psoriasis-sjukdom kan få på olika platser i landet är för stora, det håller även Socialstyrelsen med om.

Trots att Världshälsoorganisationen (WHO) förra året i en resolution klassade Psoriasis som en systemsjukdom, vilket är en högre svårighetsgrad än tidigare, så finns det i Sverige inga nationella riktlinjer för hur vården av Psoriasis skall se ut. Just detta att sjukdomen är klassad som en systemsjukdom är kunskap som måste ut i hela vård- och omsorgsapparaten.

Både vård och behandling måste få högre kvalitet, vara mer samordnad, och det går inte an att den skiljer sig så mycket åt beroende på var i landet man söker vården. Det går exempelvis bra att få klimatvård för patienter i Västmanland, men inte om man söker i exempelvis Örebro.
Den enda vägledning som finns idag för hur Psoriasis-sjukdom skall behandlas är Läkemedelsverkets behandlingsrekommendationer - från 2011. Dessa följs väldigt olika beroende på var i landet man sökt vård.

Det kan förstås hända att vården av patienter med Psoriasis och Psoriasisartrit inte fungerar fullt ut även med Nationella riktlinjer på plats, men dessa är i alla fall ett steg i rätt riktning. Åtminstonde kanske skillnaderna i vård kan suddas ut eller minskas för några fler patienter.