Vården i siffror

Är du nyfiken på hur vården i landet egentligen fungerar och vilket resultat den uppvisar? Nu finns en mängd statistik att få om hälso- sjukvården på nationell, regional, och lokal nivå - på webbplatsen Vården i siffror.

På webbplatsen Vården i siffror kan man ta del av en mängd olika sifferdata om den svenska hälso- och sjukvården. Den underliggande informationen kommer från vården och samlas in i ett flertal olika register – många av de så kallade indikatorerna som datan baseras på har sitt ursprung i diagnos-specifika så kallade kvalitetsregister.

Med den här webbplatsen vill man skapa en ökad transparens och diskussion kring kvaliteten på hälso- och sjukvården i Sverige. Förhoppningen är sedan att denna ökade transparens i sin tur ska leda till mer kvalitet och förbättringsarbete ute i vården.

Man kan bland annat söka på olika sjukdomstillstånd, specifika indikatorer, ett specifikt sjukhus i landet eller kanske ett särskilt kvalitetsregister exempelvis BOA (Bättre omhändertagande av patienter med artros) eller höftfrakturregistret med flera.

På Vården i siffror finns kvalitetsdata från 99 av landets sjukhus och 1346 andra vårdenheter, och data från 50 kvalitetsregister. Alltihop samlat under 314 speciella indikatorer och presenterat i 11 övergripande rapporter.

Besök webbplatsen Vården i siffror här.