Varför är högintensiv träning så effektiv

Hur kan några få minuters högintensiv träning vara så effektiv? Forskare vid Karolinska institutet tror sig veta svaret; muskelcellernas kalciumhantering förändras.

Intervallträning med hög intensitet under en kort stund är sedan en tid tillbaka populärt som träningsform bland motionärer, elitidrottare och patienter med dålig muskelfunktion. Den har dessutom visat sig ge samma goda effekt som vid vanlig uthållighetsträning. Varför, har man inte haft något bra svar på. Därför är det en mycket intressant slutsats några forskare vid Karolinska Institutet kommit fram till efter en nyligen avslutad studie.

Dessa forskare tror nu att svaret på varför högintensiv träningär så bra är att muskelcellernas kalciumhantering förändras, vilket leder till bildande av fler så kallade mitokondrier som ju är cellernas små kraftverk. Dessa producerar energi och fler sådana betyder då mer uthålliga muskler.

Läs mer här om högintensiv träning här