Varför träna leder som gör ont?

Till den som har ont i sina leder, av Artros eller Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism ges rådet att träna. Varför är det så bra? En fysioterapeut och rådgivare i det norska Reumatikerförbundet berättar varför i tidningen 'Norsk Ukeblad'.

Bli kvitt ledsmärtor genom fysisk aktivitet, hur går det till? Tidigare trodde man att man skulle hålla sig stilla och vila sig, men det som hjälper är raka motsatsen, enligt forskare och fysioterapeuter.
Man får mer besvär både vid Artros och Reumatoid artrit när man inte tränar. Dessvärre är det ofta så att det är stelheten och smärtorna i lederna som gör att man blir mindre aktiv, något som ger sjukdomen övertaget och som ökar risken för följdsjukdomar. Det gäller särskilt om man blir helt inaktiv.
Forskning visar att de allra flesta reumatiker mår bra av rörelse och aktivitet, men man bör självfallet anpassa träningen efter de förutsättningar man har. Ta gärna hjälp av en fysioterapeut eller läkare.

Så varför då träna?  Kristin Kaldestad Urrang som är fysioterapeut och rådgivare i den norska motsvarigheten till Reumatikerförbundet, Norsk Revmatikerforbund, nämner 6 saker om träning:

1. Begränsar förändringarna
    När aktiviteten är med och styrker muskulatur och rörlighet blir de sjukliga förändringarna mer begränsade, vilket bidrar till att man kan behålla mer funktion.
  2. Ger starkare skelett
    Regelbunden fysisk aktivitet styrker skelettet, och det är av största vikt om man har risk för benskörhet (osteoporos). Träning påverkar immunsystemet och är ett viktigt medel när det handlar om att förebygga ett flertal olika diagnoser och sjukdomstillstånd, exempelvis depression, högt blodtryck, och åldersdiabetes.
  3. Bra för psyket
    Träning påverkar vårt humör positivt, och bidrar till att minska stress. När man blir trött efter att ha tränat är det en naturlig trötthet som bidrar till avslappning och ger bättre sömn. Ofta vill man också träna tillsammans med andra och får då social gemenskap på köpet.
  4. Hellre lite grann än inget alls
    Måste man träna hårt och jättemycket för att få bättre hälsa? Inte nödvändigtvis, för även vardagsmotion gör sitt till. Men samma rekommendationer ges för reumatiker som den övriga befolkningen. Man bör då vara så pass aktiv att man får snabbare andhämtning och blir varm, exempelvis om man försöker gå lite fortare. Ännu bättre är det om man kan vara så aktiv att man blir svettig.
  5. Glöm inte träna styrka
    Det rekommenderas att man regelbundet tränar de stora muskelgrupperna för att göra dessa starkare.
  6. Gör något kul
    Det skall vara roligt att träna, så blir det gjort. Det spelar mindre roll om det handlar om att cykla på motionscykel eller om man simmar eller går en lång promenad.

Glöm inte prata med din läkare först innan du sätter igång att träna, särskilt om du har fått gjort ingrepp på inre organ, har omfattande ledförstörelse i stora leder, har fått insatt proteser, eller får behandling med kortison. Då bör du tala med läkare och en sjukgymnast som kan hjälpa till att utforma ett bra träningsprogram anpassat för just dina behov och efter dina förutsättningar. Blir du sämre i din sjukdom är det också klokt att tala med en läkare och en sjukgymnast om hur du ändå skall kunna träna.

Läs artikeln här. (på norska)

Källa: Norsk Ukeblad

2016-02-15

• 3 år sedan Permalänk

Väldigt bra artikel! Heja oss som tränar varje dag!