Världslupusdagen (SLE) (World Lupus Day) i Köpenhamn

Den 13 maj 2015 hålls arrangemanget World Lupus Day på Rigshospitalet med en serie föredrag om lupus (SLE).
World Lupus Day arrangeras i ett samarbete med Rigshospitalet i Köpenhamn, Lupus DK/Giktföreningens diagnosnätverk och Giktföreningen.

Inbjudan

Lupus skall tämjas!

Du kan komma riktigt långt med att förstå vad sjukdomen handlar om och vad som kan sättas in för att förhindra uppblossning eller nya utbrott. Det är satt upp konkreta behandlingsmål för lupus, till gagn för dig, för att styra sjukdomens utveckling.För första gången i Danmark har satts igång ett forskningsprojekt om fatigue/extrem trötthet, med patientrepresentanter som aktiva medverkande i planläggning, utförande och utvärdering av projektets resultat.

Slutligen skall vi höra om viktiga framsteg och ny vetenskap i Danmark, samt senaste nytt från utlandet.

Varför och hur lupus uppstår är fortfarande okänt. Det är en komplex sjukdom med komplicerat sjukdomsförlopp, som gör det svårt att diagnosticera, kontrollera och inte minst att leva med.

Lupus är en kronisk autoimmun bindvävssjukdom; populärt sagt är immunsystemet överaktivt, och bindväv i hela kroppen kan drabbas.

Behandlingen riktas in på att hålla sjukdomen i schack och består typiskt av en kombination av anti-malaria, smärtstillande och immundämpande mediciner. Diagnosen ställes vanligtvis i en ålder då karriär och familjebildning är i högsätet. Inom några få år efter att diagnosen ställts står varannan utanför arbetsmarknaden, med stora konsekvenser för den enskilde, både socialt och samhällsmässigt.

I Danmark uppskattas antalet människor med SLE till runt cirka 1800.

Datum: 13 Maj 2015 kl. 13.00-17.00
Plats: Auditorium 1, Rigshospitalet, Blegdammsvej 9, 2100 Köpenhamn Ö
Kostnad: 175 DKK (danska kronor) till konto 1551-3327 129 457 (Lupus DK Hovedstaden)
Anmälan: senast inne 1 Maj 2015, inbetalning motsvarar anmälan