Har din medicin oönskade effekter?

De flesta av oss måste ta någon form av läkemedel, inte ovanligtvis mot smärta. Ibland ger dock medicinerna oönskade effekter, som brukar kallas biverkningar.

Mediciner påverkar olika processer i kroppen. Vissa vill vi ha - sådana som bromsar sjukdom, lindrar smärta eller minskar andra symtom. Andra processer vill vi dock inte ha - de vi kallar biverkningar. Tyvärr är det vanligt att reumatiker drabbas av biverkningar på grund av den typ av medicin som vanligen används för att behandla våra sjukdomar.
Märker du en biverkning är det viktigt att du anmäler detta. Det kvittar om det är en redan känd eller en icke-känd sådan, eller om den är allvarlig eller lätt. Det är lika viktigt att rapportera dem.
En typ av läkemedel där detta är särskilt viktigt är de biologiska läkemedlen, som inte har funnits på marknaden så jättelänge, och så de nya 'kopiorna' av dessa, de så kallade biosimilarerna.

I förpackningen till ett läkemedel brukar finnas med en såkallad 'bipacksedel' som bland annat talar om om det finns några kända biverkningar av läkemedlet. En av dessa biverkningar är vanligt förekommande, andra är mer sällsynta. Men så kan det hända att du drabbas av någon biverkning som inte finns medtagen. Du och din läkare kanske inte ens förknippar det med just det läkemedlet.
Eftersom mediciner verkar olika på olika personer, och oavsett om de symtom du upplever stämmer med de kända biverkningarna eller inte, så är det viktigt att du och din läkare ser till att det blir inrapporterat till Läkemedelsverket.

Du kan be din din läkare att skicka in en rapport till Läkemedelsverket, men det finns även en tjänst för dig som patient/konsument.

Läs om biverkningar på Läkemedelsverkets webbplats här.

Rapportera en biverkning via Internet här.