Viktigt med rehabilitering av muskelstyrka efter protesoperation

Patienter som får ny knäled på grund av artros drabbas ofta av nedsatt fysisk förmåga. Styrka i lårmuskulatur och god balans är därför avgörande för resultatet efter ingreppet. Det konstateras i en avhandling från Umeå universitet.

Vid grav artros i knäleden är knäproteskirurgi standardbehandling. Tidigare studier visar att personer med knäprotes har cirka 30 procent lägre styrka i den opererade sidans lårmuskulatur 1,5 år efter operation, jämfört med knäfriska individer i samma ålder. Styrkan är nedsatt även i den icke-opererade sidan.

För att undersöka detta närmare har Joakim Bjerke, doktorand vid institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, studerat gångmönster och balans hos patienter två år efter kirurgi där man har satt in en protes i det ena knät. Resultaten har sedan jämförts med undersökningsdata från knäfriska personer i samma ålder.

Det viktigaste budskapet i avhandlingen är att man vid rehabilitering efter proteskirurgi i knän behöver fokusera på styrka i höft- och knämuskulatur, generell fysisk aktivitet, viktminskning, balansträning, och på att normalisera gångmönstret för att minska belastningen på lederna, säger Joakim Bjerke.

Här kan läsa om avhandlingen  som är på engelska.

Läs mer i artikeln här

• 5 år sedan Permalänk

Bra skrivet! Jag håller med så var det för mig med min knäprotes

Kanon! Detta lägger jag även in på träningsbloggen. /Elin sjukgymnast

• 5 år sedan Permalänk

Tyckte själv att det var en väldigt intressant avhandling. Roligt att den uppskattas!