Visst kan yngre ha osteoporos (benskörhet)

När yngre personer kommer in med höftfrakturer bedöms det ofta handla om trauman, det vill säga skador till följd av yttre våld. Men efter att man nu upptäckt yngre personer med låg bentäthet så har man dragit igång en studie på detta i Lund i Sverige, och Hvidøvre samt Odense i Danmark.

Nyheten om att yngre personer visst kan ha låg bentäthet i skelettet, och därmed kvalificerar sig för diagnosen osteoporos (benskörhet), skrev Sydsvenskan om för en tid sedan. Nu följer Helsingborgs Dagblad upp med en fördjupande artikel.

Det är vanligast att osteoporos (benskörhet) drabbar äldre personer, och då ofta kvinnor. Därför har man inte reagerat så mycket när personer yngre än 60 år kommit in med höftfrakturer.
I Region Skåne finns det sedan två år tillbaka ett ortopediskt screeningprogram som bedömmer risken för framtida frakturer hos patienter över 45 års ålder, och för alla med höftfrakturer.
Nu har man upptäckt så många yngre personer med höftfrakturer och med låg bentäthet att en studie dragits igång av Lunds Universitet på Skånes Universitetssjukhus (SUS) Lund och på sjukhusen i danska Hvidøvre och Odense.
Under två års tid skall man följa 200 patienter som är under 60 års ålder, och som har höftfrakturer. Totalt 8 personer arbetar med studien i Danmark och Sverige, och en av dem är Sebastian Strøm Rönnquist som är doktorand och ST-läkare på ortopeden SUS Malmö. Han berättar att studien inte är så stor, men så är det också ovanligt med höftfrakturer hos yngre och medelålders personer. På Skånes Universitetssjukhus handlar det om cirka 50 stycken fall om året. Studien kan visa om det är vanligt med "dold" osteoporos (benskörhet), och eventuella samband med andra sjukdomar och brister.

Läs Helsingborgs Dagblads artikel här.