Sjukdomen har präglat hennes liv - Carola har JIA

Carola Brorson är ordförande i Reumatikerföreningen Karlshamn och har sedan liten levt med sjukdomen barnreumatism (Juvenil Idiopatisk Artrit - JIA). Hon berättar om sitt liv för 24Blekinge.se .

Möt Madeleine, 21år, som har barnreumatism (JIA)

Madeleine Beerman tillhör de som som barn drabbats av den reumatiska sjukdomen Juvenil Idiopatisk Artrit (JIA), och som brukar kallas barnreumatism. Hon trodde sjukdomen skulle försvinna, men den ville inte det. Hon berättar sin berättelse för tidningen JönköpingsPosten.

Madeleine Beerman Foto: Privat

Hur bra vård får man som ung med kronisk sjukdom? - JIA

Nicole Falciani har barnreumatism/Juvenil Idiopatisk Artrit och på sin blogg berättar hon hur hon som ung med kronisk sjukdom blivit behandlad i sjukvården.

Hästen ser mer än rullstolen - Sara har JIA

Sara är 17 år, och har Juvenil Idiopatisk Artrit (barnreumatism). Hon var tidigare en väldigt aktiv tjej men sitter nu i rullstol. Men livet måste fortsätta sin gång och sin tröst hämtar hon i sin häst Rabalder.

Nicklas har barnreumatism (JIA)

Att 11-årige Nicklas som tränar och tävlar i BMX-cykling har barnreumatism kan göra en och annan förvånad. Det dröjde till för så sent som några år sedan innan han lyckades hitta en bra läkemedelsbehandling.

Bakterier i käkleden bakom JIA (barnreumatism)?

Skulle bakterier i käkleden kunna vara nyckeln till varför vissa barn drabbas av så kallad Juvenil idiopatisk artrit - JIA (barnreumatism)? Ja, det tror åtminstonde en forskargrupp i Norge som forskat på sjukdomen och Reumatoid artrit. Man tror dessutom att sjukdomen inte enbart är en autoimmun sjukdom.

Nya broschyren från Unga Reumatiker

Läs broschyren "Alla lika, alla olika - Om barn och ungdomar med reumatism" här eller ladda ned PDF-filen nedan.

Julia har barnreumatism, och skriver mot smärtan

Det finns olika sätt patienter använder för att kunna förhålla sig till sin sjukdom. Julia som kommer från Höllviken och nu är 23 år gammal, har haft Juvenil idiopatisk artrit (barnreumatism) sedan hon var sju år. Hon använde pennan som en terapiform, och resultatet blev en bok.

App skall hjälpa barn med Juvenil Idiopatisk Artrit (JIA) att beskriva sin smärtupplevelse

#EULAR2015  Dagens Medicin skriver om en app, framtagen av forskare i England, som skall hjälpa barn med den reumatiska sjukdomen Juvenil Idiopatisk Artrit (JIA) att bättre beskriva sin smärtupplevelse.

Nu kan barn med juvenil ideopatisk artrit få hjälp att beskriva sin smärta genom en app. Bild: Karin Svens/Dagens Medicin

Kinesiotape som egenvård!

Elin Löfberg som skriver på Reumatikerförbundets träningsblogg. Hon har varit på en kurs i Kinesiotape. Kursen som verkligen gav mersmak. Det m ...