Debatt: Utöka patientens rätt att välja vård i hela landet

Om patienter fick välja både inom öppenvård och slutenvård kan de välja den sjukvård som är effektivast och bäst. Det skulle ge en mer likvärdig vård i hela landet och högre kvalitet på vården.

Debatt: Slå hål på myterna om artros

När så många i landet har artros eller kommer att få det inom en snar framtid, är det viktigt att inte segdrivna myter om sjukdomen får florera fritt utan att bemötas. Det går att göra något åt artros, och det börjar med artrosskolan.

Behöver du verkligen akutvård?

Hur söker du vård när du tycker att det behövs, är det akuten som är ditt första val eller går du först till vårdcentralen? När många som egentligen inte behöver det söker akutvården så minskar resurserna att hand om de som behöver det mest, det bekräftas i Socialstyrelsens rapport från i december 2015.

Debatt: Sätt tillgänglighet på agendan i kommunerna

Hur kan det vara så att personer med någon funktionsnedsättning fortfarande inte kan ta del av samhället på lika villkor som andra? Det handlar trots allt om alla människors lika rätt och värde. Upp med tillgänglighet på agendan!

Gör vården vad den kan för patienter med osteoporos?

Sjukvården måste sluta att bara titta på när personer får frakturer som med verksamma och billiga läkemedel skulle kunna före­byggas, det skriver företrädare för Riksföreningen osteoporotiker i en debattartikel i Dagens Medicin.

För framtidens hälso- och sjukvård

Framtidens hälso- och sjukvård kan bli bättre om vi tar till oss av lärdomar som forskare i USA presenterat, det anser företrädare för Vårdförbundet och Legitimerade Sjukgymnasters Riksförbund (Fysioterapeuterna) i en debattartikel i tidningen Dagens Samhälle.

Utredning om hjälpmedel

Direktiven för regeringens utredning om hjälpmedel kommenteras av Handikappförbundens ordförande i en debattartikel i tidningen Dagens Samhälle, han anser att reglerna för hjälpmedel är för fyrkantiga.

Debatt: "Artros - ett samhällsproblem med oroväckande tillväxt"

"Det är dags att föra upp Artros på den politiska dagordningen" sägs det i ett debattinlägg signerat Anne Carlsson, professor Leif Dahlberg, fysioterapeut Carina Thorstensson och läkare Martin Englund, som publicerats i Dagens Medicin den 2 juni 2015.

Om fysioterapeuter används bättre kunde vårdkostnader minska

En sak som skulle kunna minska kostnader i sjukvården vore om fysioterapeuter används bättre än idag. Det budskapet kom fram i en debattartikel för inte så länge sedan.

Debattinlägg om funktionshindrade och tillgänglighet

Ett debattinlägg i Helsingborgs Dagblad idag 2015-04-09 visar på hur Reumatikerföreningar kan delta i opinionsarbete.