Möte med diagnosombud - Ankyloserande Spondylit/Bechterew

Reumatikerdistriktet Skåne inbjuder alla föreningarnas diagnosombud för Ankyloserande Spondylit/Bechterew. Mötet hålls måndagen den 24 oktober 2016.

Nytt kvalitetsregister för sällsynta diagnoser

Ett nytt kvalitetsregister skall införas där data från patienter som lider av en hel rad olika sällsynta diagnoser kommer registreras. På så vis skall man få en bättre översikt och patienterna få optimal vård.

Saknar du en diagnos?

Hör du till dem som gått kanske lång tid med smärtor, fysiska begränsningar och trötthet, och inte har fått någon som helst förklaring på vad det beror på? Här kommer 8 råd från Gigtforeningen - danska Reumatikerförbundet.

Diagnosträff i Hässleholm 2016-04-23

Reumatikerdistriktet inbjuder till diagnosträff i Hässleholm lördagen den 23 april.

Nya broschyren från Unga Reumatiker

Läs broschyren "Alla lika, alla olika - Om barn och ungdomar med reumatism" här eller ladda ned PDF-filen nedan.

Psoriasisartrit (PsA)

Många som har psoriasis får också någon form av problem med lederna, vilket kallas Psoriasisartrit. Det gör ont i lederna, som också kan bli stela.

Diagnosinformation i Hässleholm 2015-04-22

Representanter för Reumatikerdistriktet Skåne, tillika diagnosombud, kommer att medverka vid Reumatikerföreningen Hässleholms medlemsträff onsdagen den 22 april 2015 kl. 18.00, på Museet på Hässleholmsgården i Hässleholm.

Diagnosträff 2015-03-31

Reumatikerdistriktet Skåne har haft diagnosträff tisdagen den 31 mars 2015, i distriktets lokaler i Lund.

Läs en rapport från detta här.

Smärt och artros informatörsträff 2015-04-14.

Möte med Reumatikerdistriktets smärt- och artrosinformatörer. Tid: Tisdagen den 14 april kl. 18.00 - 20.00 Plats: Reumatikerdistriktets lokal på Skiffervägen ...

Arbete med jämlik vård

Läkemedelsindustriföreningens (Lif) kommission för jämlik vård, har tidigare rapporterat att hälso- och sjukvården inte är jämlik om man ser på olika delar; utifrån geografi, kön, utbildning, etnisk tillhörighet, ålder och psykisk sjukdom. Landstingen vidtar redan åtgärder för att jämna ut skillnader, men mer behövs.