Fokus på vad fysisk aktivitet gör för hälsan

Den 6 april är det världsdagen för fysisk aktivitet ” World Day for Physical Activity". Idag efterfrågas allt mer kunskap, om vad fysisk aktivitet har för fysiologiska  effekter på kroppen och hur den positivt kan påverka hälsan hos såväl personer med kroniska sjukdomar som hos friska i vårt samhälle. Ämnet är mer aktuellt mer än någonsin.

Varför träna leder som gör ont?

Till den som har ont i sina leder, av Artros eller Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism ges rådet att träna. Varför är det så bra? En fysioterapeut och rådgivare i det norska Reumatikerförbundet berättar varför i tidningen 'Norsk Ukeblad'.

Fysisk aktivitet på recept (FaR)

Vill du ha ett recept på fysisk aktivitet?
- tala med din vårdcentral.

Balansera mera!

Så minskar du risken att falla och bryta benen.

Att våga ta första steget mot mer fysisk aktivitet

Har du varaktig eller tillfälligt nedsatt funktion. Vill du börja träna?

Träningsprogram Sond

Medlemsrabatt på träningsprogram från SOND
Under september månad får medlemmar 50% rabatt på följande träningsprogram från SOND.

Äldre fick starkare höftben av att "hoppa hage"

Några forskare i England lät ett antal personer hoppa enligt ett särskilt träningsprogram två minuter om dagen. Efter endast ett års tid hade bentätheten ökat i höftbenet.

Träningstips

Kom igång och träna hemma eller på jobbet med 1177 Vårdguidens nya träningsfilm Träningstipset! Vårdguiden har tagit fram en träningsfilm för dig som vill börja träna hemma på ett enkelt sätt.

Träningen

Hitta din drivkraft och träna rätt.

Den viktiga fysiska aktiviteten.

Om fysisk aktivitet vore ett läkemedel skulle det var oöverträffat.