Funktionsnedsättningar ger fortfarande sämre livsvillkor

När Myndigheten för delaktighet gör sin utvärdering av funktionshinderspolitiken under åren 2011 - 2016, så tecknar det en bild av att personer med någon form av funktionsnedsättning fortfarande har sämre livsvillkor än personer utan funktionsnedsättning.

Debatt: Sätt tillgänglighet på agendan i kommunerna

Hur kan det vara så att personer med någon funktionsnedsättning fortfarande inte kan ta del av samhället på lika villkor som andra? Det handlar trots allt om alla människors lika rätt och värde. Upp med tillgänglighet på agendan!

Bristande tillgänglighet i butiker

Butikerna skall vara tillgängliga för personer med funktionshinder, och brister kan vara diskriminering enligt lagen, ändå visar en undersökning som Konsumentverket gjort att många butiker inte är det.

Debatt: Inga fler särlösningar

Ett samhälle som fungerar för alla, det borde regeringen satsa på. Det anser Stig Nyman från Handikappförbunden i ett debattinlägg i Uppsala Nya Tidning.

Utbildning om FN-konventionen

HSO Skåne inbjuder sina medlemsorganisationer och föreningar till en utbildning vid två tillfällen om FN:s konvention om rättigheter för funktionshindrade. Första tillfället är den 24 februari 2016.

Rivkraft är en undersökningspanel med deltagare med funktionsnedsättning.

Rivkraft är en undersökningspanel med deltagare med funktionsnedsättning som får svara på frågor om hur de upplever sin vardag. undersökningspanel med deltagare med funktor om hur de upplever sin vardag. Kom med och påverka, med ditt svar.

Event med lansering av Konventionskollen i Skåne

På måndag, den 25 januari, lanserar HSO Skåne ”Konventionskollen” som är ett webbaserat test, där du kan undersöka om olika vardagssituationer lever upp till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Testet ingår i projektet Redskapsboden som drivs med medel från Arvsfonden.

Många funktionshindrade tvekar inför att resa med tåg

Osäkerhet kring tillgänglighet på tåget, och oro för att hjälp inte finns på plats på stationen, och mer än hälften vet inte vilka rättigheter man har. Så svarade många funktionshindrade i en undersökning som Konsumentverket gjort.

Debattinlägg om funktionshindrade och tillgänglighet

Ett debattinlägg i Helsingborgs Dagblad idag 2015-04-09 visar på hur Reumatikerföreningar kan delta i opinionsarbete.

Ny webbtjänst från Försäkringskassan

Försäkringskassan har skapat ett nytt internetbaserat verktyg där du skapar din egen guide för vilka ersättningar du kan ha rätt till, viktig information för dig om stöd från andra myndigheter, samt annat som kan vara aktuellt för dig.