Träff med Kommunala Handikapprådet 2016-11-29

Träff för ledamöter eller motsvarande i Kommunala Handikapprådet (KHR) kommer att hållas den 29 november 2016.

Funktionsnedsättningar ger fortfarande sämre livsvillkor

När Myndigheten för delaktighet gör sin utvärdering av funktionshinderspolitiken under åren 2011 - 2016, så tecknar det en bild av att personer med någon form av funktionsnedsättning fortfarande har sämre livsvillkor än personer utan funktionsnedsättning.

Debatt: Sätt tillgänglighet på agendan i kommunerna

Hur kan det vara så att personer med någon funktionsnedsättning fortfarande inte kan ta del av samhället på lika villkor som andra? Det handlar trots allt om alla människors lika rätt och värde. Upp med tillgänglighet på agendan!

Bristande tillgänglighet i butiker

Butikerna skall vara tillgängliga för personer med funktionshinder, och brister kan vara diskriminering enligt lagen, ändå visar en undersökning som Konsumentverket gjort att många butiker inte är det.

Debatt: Inga fler särlösningar

Ett samhälle som fungerar för alla, det borde regeringen satsa på. Det anser Stig Nyman från Handikappförbunden i ett debattinlägg i Uppsala Nya Tidning.

Utbildning om FN-konventionen

HSO Skåne inbjuder sina medlemsorganisationer och föreningar till en utbildning vid två tillfällen om FN:s konvention om rättigheter för funktionshindrade. Första tillfället är den 24 februari 2016.

Rivkraft är en undersökningspanel med deltagare med funktionsnedsättning.

Rivkraft är en undersökningspanel med deltagare med funktionsnedsättning som får svara på frågor om hur de upplever sin vardag. undersökningspanel med deltagare med funktor om hur de upplever sin vardag. Kom med och påverka, med ditt svar.

Event med lansering av Konventionskollen i Skåne

På måndag, den 25 januari, lanserar HSO Skåne ”Konventionskollen” som är ett webbaserat test, där du kan undersöka om olika vardagssituationer lever upp till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Testet ingår i projektet Redskapsboden som drivs med medel från Arvsfonden.

Nya riktlinjer för tillgänglighet

Myndigheten för delaktighet (MFD) har tagit fram nya riktlinjer för tillgänglighet.