Kronisk smärta av tidigt stillasittande?

Är det möjligt att mycket stillasittande i tidig ålder kan orsaka kronisk smärta senare i livet? Ja, åtminstonde tycks forskare ha sett detta i en studie gjord i Finland på barn i olika åldrar.

Gör det ont när du tränar?

Hur är det egentligen, skall det göra ont när man tränar? Viss sorts smärta kan accepteras, men vilken typ av smärta är då inte acceptabel?

Små stegvisa förändringar viktigast för att ändra livsmönster

Vad får en person motiverad att göra förändringar i sitt liv, exempelvis att börja träna? Små stegvisa förändringar, och digitala verktyg fungerar bra för detta, det kommer fram i en ny avhandling från Högskolan i Halmstad.

Fokus på vad fysisk aktivitet gör för hälsan

Den 6 april är det världsdagen för fysisk aktivitet ” World Day for Physical Activity". Idag efterfrågas allt mer kunskap, om vad fysisk aktivitet har för fysiologiska  effekter på kroppen och hur den positivt kan påverka hälsan hos såväl personer med kroniska sjukdomar som hos friska i vårt samhälle. Ämnet är mer aktuellt mer än någonsin.

tRAppen ger reumatiker motivation till fysisk aktivitet

Den har varit på gång en tid och nu finns den, tRAppen, en webbtjänst utvecklad i samarbete med Reumatikerförbundet, där reumatiker både kan ge och få motivation att vara fysiskt aktiva.

Webbtjänsten tRAppen. Bildkälla: Karolinska Institutet - NVS

Uthållighetsträning bra vid inflammerade muskler (myosit)

Patienter med den kroniska muskelsjukdomen myosit får minskad inflammation och ökad muskeltillväxt av fysisk träning, speciellt uthållighetsträning. Det är slutsatsen av en studie som gjorts vid Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset.

Livsstilen påverkar mer än du tror

Väldigt intressant avsnitt av SVT's "Gympaläraren" där man tar upp den stillasittande livsstilen som många unga har idag, samt hur detta påverkar deras framtida hälsa.

”Redan i tonåren kan man se effekter på benskörhet”

Ryggsmärtor allt vanligare i Norge

Norska Folkhälsoinstitutet har sammanställt data över sjuklighet bland norrmän de senaste 25 åren i en ny rapport. Den visar att ryggsmärtor blir allt vanligare bland befolkningen, såväl unga som äldre, det skriver Dagsavisen.no .

Träning håller hjärnan i trim

En amerikansk studie på över 1500 deltagare visade att hjärnan verkar åldras snabbare om man inte tränar och motionerar, det berättar doktorn.com . Forskarna menar att stillasittande liv leder till minskad hjärnvolym.

Hästen ser mer än rullstolen - Sara har JIA

Sara är 17 år, och har Juvenil Idiopatisk Artrit (barnreumatism). Hon var tidigare en väldigt aktiv tjej men sitter nu i rullstol. Men livet måste fortsätta sin gång och sin tröst hämtar hon i sin häst Rabalder.