Få ut tabletterna lättare

Har du svårt att få ut tabletterna ur blisterförpackningarna, det vill säga de där eländiga tablettkartorna med folieöverdrag? Då kan du ha nytta av en piller-pistol...

Piller-pistol Shine Pill Popper Bildkälla: ReumaShop

Utredning om hjälpmedel

Direktiven för regeringens utredning om hjälpmedel kommenteras av Handikappförbundens ordförande i en debattartikel i tidningen Dagens Samhälle, han anser att reglerna för hjälpmedel är för fyrkantiga.

Hjälpmedel

Tidigare var det enbart kommuner och landsting som förskrev hjälpmedel för de som har behov. Nu finns ett mycket större utbud av hjälpmedel på marknaden. I Region Skåne avreglerades en del av sin verksamhet till exempel att människor med behov av hörselhjälpmedel skulle kunna få det mycket fortare genom att  den privata marknaden kunde hjälpa till.

Nyöppnad butik kompletterar hjälpmedelsutbudet i nordvästra Skåne

Brett utbud och personlig rådgivning är tanken bakom en ny butik för hjälpmedel som öppnat i Helsingborg.
Reumatikerdistriktet tog sig en titt på butiken vid invigningen den 3 september.

Läs ett referat och se bilder här.

Hjälpmedelsbutik Helsingborg invigning

Nytt butikskoncept i Helsingborg:
Hjälpmedel för äldre, funktionshindrade – och vanligt folk!

Undervisningsserie HT 2015 "Ledinflammation kan drabba vem som helst"

Ledinflammation kan drabba vem som helst
Vad kan sjukvården göra? Vad kan jag göra själv?

Undervisningsserie:
för dig som har en reumatologisk sjukdom och är patient på Reumatologimottagning Malmö – Lund, Skånes universitetssjukhus eller hos privatpraktiker i reumatologi i Malmö.

Ny tjänst för hjälpmedel

Nu lanserar 1177 Vårdguiden ett webbaserat stöd för alla som använder, eller tror sig behöva använda, hjälpmedel. Även anhöriga som vill ha mer information kan dra nytta av tjänsten som finns på Tema Hjälpmedel på 1177.se. Den nya webbtjänsten baseras på en överenskommelse mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting.