Internationella Reumatikerdagen - Föreläsningskväll i Lund

Reumatikerdistriktet Skåne inbjöd alla att komma och lyssna till en föreläsningskväll om reumatiska diagnoser, onsdagen den 12 oktober 2016.

Se bilder här.

Internationella Reumatikerdagen 2015-10-12

Internationella Reumatikerdagen 12 oktober 2015
Reumatologiska kliniken i Lund höll öppet hus/öppen mottagning och Reumatikerdistriktet fanns på plats med informationsmaterial. Många tog chansen att få händerna undersökta och få medicinska råd.

Se bilder här.

Athena om reumatism: "Kompisar förstår inte att det gör ont"

Internationella Reumatikerdagen 12 oktober
Drygt en miljon människor i Sverige lider av någon slags reumatisk sjukdom. En av dem är Athena Eckerwall, 15 år som fick diagnosen reumatism när hon var nio.

Internationella Reumatikerdagen Hässleholm

Internationella Reumatikerdagen 2015
Den 10 oktober hölls föreläsningar i Vita Salongen på Kulturhuset i Hässleholm. Föreläste gjorde en sköterska, en kurator och en reumatolog från Reumatologen i Kristianstad, samt ett Regionråd tillika ordförande i Skånevård KRYH.

Se bilder från Internationella Reumatikerdagen i Hässleholm här

Internationella reumatikerdagen i Helsingborg 2015-10-12

Internationella reumatikerdagen 2015
Måndagen den 12 oktober arrangeras "Reumatikerdagen" på Helsingborgs lasarett, med föreläsningar av personal från Reumatologmottagningen. Reumatikerföreningen Helsingborg finns på plats och informerar om verksamheten.

Internationella reumatikerdagen i Hässleholm 2015-10-10

Internationella reumatikerdagen 2015
Lördagen den 10 oktober planeras för föreläsningar i Hässleholm, med ett Regionråd från Skånevård KRYH, kurator och sjuksköterska från reumatologisk mottagning, samt en reumatologiläkare.

Visa ditt stöd för Internationella Reumatikerdagen

Delta i kampanjen "High5 for World artrithitis day" inför den 12 oktober. Det går ut på att man på Internet lägger upp en bild där man gör gesten "High5" och taggar den med #WADHigh5. Genom kampanjen vill man uppmärksamma den 12 oktober och öka medvetenheten om reumatiska sjukdomar.

Nanna Svartz stipendium för 2014

Stefan Bergman vid FoU Spenshult får ta emot 2014 års stipendium till Nanna Svartz minne. Han får utmärkelsen för sin utveckling av patientnära forskning i gränssnittet mellan allmänmedicin och reumatologi, vilken också innefattar forskning i omvårdnad och fysioterapi. Stipendiet på 50 000 kronor delas ut av Pfizer i samarbete med Reumatikerförbundet på den internationella reumatikerdagen.

Internationella Reumatikerdagen 2014-10-11 "Hässleholm"

Internationella Reumatikerdagen infall i år på en söndag, datum är den 12 oktober. Därför uppmärksammades dagen på lördagen den 11 oktober istället.

Internationella Reumatikerdagen den 2014-10-09 "Helsingborg"

Internationella Reumatikerdagen uppmärksammades med föreläsningar på Helsingborgs Lasarett
torsdagen den 9 oktober kl.10.00-14.30