Möte med Regionpolitikerna 2016-12-02

Möte med regionpolitikerna hålls fredagen den 2 december 2016.
Plats: Reumatikerdistriktets lokal Skiffervägen 20, Lund

Ordförandedialog 2016-08-31 HSO Skåne

Onsdagen den 31 augusti håller HSO Skåne ordförandedialog på Falsterbo Kursgård, Höllviken. Odförandedialogen är ett fint tillfälle att träffa engagerade i andra organisationer samt HSO Skånes styrelse och personal.

Lång tid för att få diagnos vid Psoriasisartrit (PsA)

I Almedalen hölls ett seminarium om vårdens utmaning att hantera patienter som inte tycks passa in någonstans. Det togs bland annat upp att det tar lång tid att få diagnos för patienter med den reumatiska sjukdomen Psoriasisartrit (PsA).

Funktionsnedsättningar ger fortfarande sämre livsvillkor

När Myndigheten för delaktighet gör sin utvärdering av funktionshinderspolitiken under åren 2011 - 2016, så tecknar det en bild av att personer med någon form av funktionsnedsättning fortfarande har sämre livsvillkor än personer utan funktionsnedsättning.

Debatt: Utöka patientens rätt att välja vård i hela landet

Om patienter fick välja både inom öppenvård och slutenvård kan de välja den sjukvård som är effektivast och bäst. Det skulle ge en mer likvärdig vård i hela landet och högre kvalitet på vården.

Debatt: Inga fler särlösningar

Ett samhälle som fungerar för alla, det borde regeringen satsa på. Det anser Stig Nyman från Handikappförbunden i ett debattinlägg i Uppsala Nya Tidning.

Utbildning om FN-konventionen

HSO Skåne inbjuder sina medlemsorganisationer och föreningar till en utbildning vid två tillfällen om FN:s konvention om rättigheter för funktionshindrade. Första tillfället är den 24 februari 2016.

Event med lansering av Konventionskollen i Skåne

På måndag, den 25 januari, lanserar HSO Skåne ”Konventionskollen” som är ett webbaserat test, där du kan undersöka om olika vardagssituationer lever upp till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Testet ingår i projektet Redskapsboden som drivs med medel från Arvsfonden.

För framtidens hälso- och sjukvård

Framtidens hälso- och sjukvård kan bli bättre om vi tar till oss av lärdomar som forskare i USA presenterat, det anser företrädare för Vårdförbundet och Legitimerade Sjukgymnasters Riksförbund (Fysioterapeuterna) i en debattartikel i tidningen Dagens Samhälle.

Regionpolitikermöte 2016-04-15

Möte med regionpolitikerna hålls fredagen den 15 april.
Plats: Reumatikerdistriktets lokal Skiffevägen 20, Lund