Arbete med jämlik vård

Läkemedelsindustriföreningens (Lif) kommission för jämlik vård, har tidigare rapporterat att hälso- och sjukvården inte är jämlik om man ser på olika delar; utifrån geografi, kön, utbildning, etnisk tillhörighet, ålder och psykisk sjukdom. Landstingen vidtar redan åtgärder för att jämna ut skillnader, men mer behövs.

Varför ska vi ha nationella riktlinjer

Syftet med dagens nationella riktlinjer är otydligt. Det är ett styrdokument för politiken, men används också som behandlingsverktyg.

Riktlinjerna fungerar inte för primärvården.

De nationella riktlinjerna för bland annat rörelseorganens sjukdomar fungerar inte för primärvården. Roger Molin som är regeringens samordnare för frågor om kroniska sjukdomar lyfter nu frågan i senaste numret av tidningen Dagens Medicin. Läs sammanfattningen av artikeln här.