Motion inför operation ger bättre resultat?

Kan motion innan operation förbättra resultatet?, det vill Skånes Universitetssjukhus ta reda på. I ett samarbete mellan professor Leif Dahlberg och fysioterapeut Frida Jonsson genomförs nu projektet 'Stark att opereras', berättar tidskriften Vetenskap och hälsa.

Artros är vanligare än både diabetes och hjärtsjukdom

Artros hos äldre personer är den vanligaste kroniska sjukdomen idag, till och med vanligare än diabetes och hjärtsjukdom.

Nytt internationellt nätverk för forskning om rörelseorganen skapas

Större fokus på forskning om rörelseorganen, skulle göra att nya lösningar kunde nå patienter snabbare. Därför skapar nu flera världsledande forskare tillsammans ett nytt internationellt nätverk, och första konferensen skall snart hållas här i Sverige.

Proteser skulle kunna användas längre tid med en särskild beläggning

Höftledsproteser som opereras in i patienter håller idag bara en viss tid och måste sedan bytas ut. Genom att använda en särskild beläggning skulle den tiden kunna förlängas visar en avhandling från Umeå universitet.

Ortopedisk vårdavdelning till Ystad lasarett

Arbetet har börjat med att bygga upp den akuta ortopedin på Lasarettet i Ystad. En ny egen ortopedisk vårdavdelning för patienter skall inrättas.

Studie styrker samband mellan stressfraktur och läkemedel

Vid en stressfraktur har patienten ofta gått omkring med ont i benet i flera veckor när hon eller han plötsligt får en fraktur utan att ha ramlat eller att det finns någon annan synbar orsak.

Ortopediveckan 2014 i Helsingborg

I samband med att Svensk Ortopedisk Förening SOF höll årsmöte i Helsingborg med 1500 delegater på Helsingborg Arena, arrangerades Ortopediveckan av SOF i samarbete med Helsingborgs Ortopediska Klinik, Skånes Universitetssjukhus SUS i Lund och Malmö och Medicinska Fakulteten vid Lunds Universitet, tillsammans med Swedbank.