I solsken och värme blir livet lättare att leva

I dagens Helsingborgs Dagblad, kan du läsa om Eva Igheden som berättar öppenhjärtligt om sitt liv med reumatoid artrit (RA) ledgångsreumatism.

Snart nya behandlingsrekommendationer från EULAR?

#EULAR2016
Vid reumatologikonferensen EULAR 2016 berättades det att det kommer att komma nya behandlingsrekommendationer för flera reumatiska sjukdomar, bland andra ANCA-associerade vaskuliter, fibromyalgi och Reumatoid artrit (RA).

Svårare bli symtomfri vid Reumatoid artrit (RA) och samtidig rökning

#EULAR2016
Vid den stora reumatologikonferensen EULAR 2016 presenterades forskningsresultat som visade att patienter med Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism som röker har svårare att bli symtomfria än ickerökare.

Nytt biologiskt läkemedel kan bli godkänt mot reumatism

Biologiska läkemedel har varit bra för reumatiker. Nu är den europeiska läkemedelsmyndigheten positiva till ett nytt biologiskt alternativ, skriver norska tidningen Dagens Medisin.

tRAppen ger reumatiker motivation till fysisk aktivitet

Den har varit på gång en tid och nu finns den, tRAppen, en webbtjänst utvecklad i samarbete med Reumatikerförbundet, där reumatiker både kan ge och få motivation att vara fysiskt aktiva.

Webbtjänsten tRAppen. Bildkälla: Karolinska Institutet - NVS

Varför träna leder som gör ont?

Till den som har ont i sina leder, av Artros eller Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism ges rådet att träna. Varför är det så bra? En fysioterapeut och rådgivare i det norska Reumatikerförbundet berättar varför i tidningen 'Norsk Ukeblad'.

Fråga doktorn sänder live om ledgångsreumatism (RA)

Glöm inte att titta på programmet Fråga Doktorn ikväll kl 18:45 i SVT 1,  som handlar om ledgångsreumatism (RA).

Betydande grad av utmattning trots RA under kontroll

En ny studie visar att även om patienter med Reumatoid artrit (RA) verkar ha fått sjukdomen under kontroll medelst mediciner så kan de ändå lida av en betydande grad av utmattning, rappporterar norska "Nasjonal kompetenstjeneste for revmatologisk rehabilitering".

Ny tablettbehandling visar effekt på Reumatoid artrit (RA)

Ett av de läkemedel som idag anses som mest effektivt för att behandla Reumatoid artrit - RA (ledgångsreumatism), TNF-hämmaren Humira (substansen adalimumab), kan nu komma få konkurrens av en potentiellt bättre utmanare i tablettform - det visade preliminära resultat som presenterades vid en stor kongress i USA.

Läkare bör uppmana patienter med Reumatoid artrit (ledgångsreumatism) till fysisk aktivitet

Personer med Reumatoid artrit - RA (ledgångsreumatism) bör uppmanas till fysisk aktivitet, det anser två medicine doktorer och tillika fysioterapeuter i en välskriven artikel i Läkartidningens temanummer om fysisk aktivitet.