Snart nya behandlingsrekommendationer från EULAR?

#EULAR2016
Vid reumatologikonferensen EULAR 2016 berättades det att det kommer att komma nya behandlingsrekommendationer för flera reumatiska sjukdomar, bland andra ANCA-associerade vaskuliter, fibromyalgi och Reumatoid artrit (RA).

Ryggsmärtor allt vanligare i Norge

Norska Folkhälsoinstitutet har sammanställt data över sjuklighet bland norrmän de senaste 25 åren i en ny rapport. Den visar att ryggsmärtor blir allt vanligare bland befolkningen, såväl unga som äldre, det skriver Dagsavisen.no .

Kämpar mot sin sjukdom genom hård träning

För nio år sedan hade Malin inte ens ork att lyfta upp sina små barn. Nyligen genomförde hon ett riktigt tufft hinderlopp - "Toughest", det berättar hon i en intervju med Helsingborgs Dagblad. Hon vill inspirera andra att våga vara fysiskt aktiva trots sjukdom - för det går om man bara vill.

Ny mätmetod ger säkrare diagnos på ryggskador

Forskning från Lunds Universitet kan leda till bättre smärtlindring och bot vid kroniska ryggsmärtor. Det skulle vara möjligt genom en ny metod för att upptäcka vilka patienter med ryggbesvär som har störst risk att få mer kroniska sådana.

Ryggvärk

Ryggvärk drabbar de flesta svenskar någon gång i livet och är en vanlig orsak till sjukfrånvaro. För tio till femton procent är problemen så stora att de måste sjukskriva sig. Enligt en studie från Karolinska institutet kan medicinsk yoga minska antalet sjukdagar och vara kostnadseffektivt för vården.

Tidiga tecken på Ankyloserande Spondylit (AS)/Bechterew

I studie gjord i Danmark på cirka 1000 patienter, visade var 10:e tecken på att ha Ankyloserande Spondylit (AS)/Bechterew.

Smärtlindring och Paracetamol

Hur bra lindrar preparat med substansen paracetamol smärta? Det ville ett antal forskare undersöka, och har nu publicerat sina resultat i den vetenskapliga tidskriften The British Medical Journal.

Sju sätt att mildra värk i ryggen

Oavsett om värken i ryggen beror på en skada eller kroniska besvär, så finns det sätt att mildra den på.