Att leva med smärta

Ungefär 20 procent av Sveriges befolkning lider av långvarig smärta, som påverkar vardagen på ett sådant sätt att det inte går att leva som vanligt.

Miljonanslag till forskning om kronisk smärta på Akademiska sjukhuset

-Vilka risker finns med morfinbehandling vid kronisk smärta och kan fler komma tillbaka i arbete om opioidbehandling kompletteras med fysisk träning och annan arbetsinriktad rehabilitering? Pernilla Åsenlöf, professor i fysioterapi och fysioterapeut på Akademiska sjukhuset, har beviljats drygt 7,6 miljoner kronor till forskningsstudier om detta.

Elisabeth har Dercums sjukdom och lipödem

Hennes smärta var enorm, men det enda rådet hon fick var att banta...vilket naturligtvis inte hjälpte. Elisabeth visade sig ha drabbats av två stycken närbesläktade ovanligare sjukdomar: Dercums sjukdom och Lipödem.

Tre av tio norrmän lever med smärta

När en undersökning skulle ta reda på hur många i Norge som lider av smärta som varat i mer än sex månader visade det sig att tre av tio gjorde detta, något Norska Revmatikerforbundet inte fann förvånande.

Kronisk smärta av tidigt stillasittande?

Är det möjligt att mycket stillasittande i tidig ålder kan orsaka kronisk smärta senare i livet? Ja, åtminstonde tycks forskare ha sett detta i en studie gjord i Finland på barn i olika åldrar.

Gör det ont när du tränar?

Hur är det egentligen, skall det göra ont när man tränar? Viss sorts smärta kan accepteras, men vilken typ av smärta är då inte acceptabel?

Uppmärksamma smärta med röda ballonger

Internationella Fibromyalgidagen 2016
Lagom till internationella Fibromyalgidagen, i år torsdagen den 12 maj, kom nyheten om en särskild kampanj #RELEASETHEPAIN för att uppmärksamma smärta, med hjälp av bilder med röda ballonger.

Har du Fibromyalgi?

Internationella Fibromyalgidagen 2016
Fibromyalgi är en sjukdom som upptäcks hos allt fler, inte enbart hos kvinnor som var vanligast tidigare utan även män. På senare tid har även ett flertal yngre personer befunnits ha Fibromyalgi. Vad är då detta för sjukdom?

Om långvarig smärta och smärtforskning

I en ny poddradio från redaktionen för tidskriften "Aktuellt om Vetenskap och hälsa" kommer sändas ett avsnitt som handlar om långvarig smärta och forskning. Avsnittet publiceras 4 maj 2016.

Dopamin kan ha betydelse vid kronisk smärta

Signalsubstansen dopamin, som man redan vet är viktig för tänkande, minne, rörelse och belöning, skulle även kunna ha en del att göra med kronisk smärta, enligt en studie som publicerades förra året i tidskriften The Journal of Neuroscience, det skriver Medical News Today.