112 eller 1177?

Vet du när du ska ringa nödnumret 112 och när du ska ringa 1177 Vårdguiden? Kunskapen och kännedomen om de nationella nöd- och hjälpnumren är generellt sett hög i Sverige. Trots det rings upp till ett par hundra tusen samtal till larmnumret 112 som borde gått till 1177 istället – och vice versa.

Nödnumret 112 tar emot cirka 3,3 miljoner samtal per år. Ungefär en fjärdedel av dessa handlar om vårdärenden, resten rör räddning, polis och samtal till jourhavande präst eller är felringningar. Uppskattningsvis gäller ett par hundratusen av samtalen till 112 mindre akuta vårdärenden där man istället skulle ringt 1177.

– Om fler kände till hur de olika numren ska användas skulle de få rätt hjälp snabbare. Ett samtal till 112 som egentligen handlar om rådgivning och ska till 1177, fördröjer hjälpen till dem som verkligen är i behov av hjälp.

- Många tror dessutom att det går fortare på akuten om man kommer in med ambulans, vilket är ett missförstånd.

• 112 Nödnummer vid fara för liv, egendom eller miljö.
  • 1177 Sjukvårdsrådgivning på telefon.
  • 114 14 Polisens nummer vid icke-akuta händelser.
  • 113 13 Informationsnummer vid olyckor och kriser.

Du ska ringa 112:

Om du eller någon annan i din närhet är skadad i en olycka eller plötsligt faller ihop - eller om det är en brand eller någon annan nödsituation som kräver omedelbar hjälp av ambulans, brandkår, polis eller annan räddningstjänst.

Till 1177 ringer du när du behöver:

Råd och hjälp om du själv eller någon annan är sjuk.
Hjälp att hitta rätt i vården.

Läs mer om 1177 Vårdguiden på telefon här