Sjukresor

Generell information
Generellt gäller att du kan få ersättning för resor du behöver göra till och från exempelvis en vårdcentral, tandläkare och ett sjukhus i samband med sjukdom.
Du kan bara få din sjukresa betald när du sökt vård i det landsting eller den region där du är folkbokförd. Väljer du att vända dig till vårdgivare i ett annat landsting eller region har du inte rätt till att få din sjukresa betald.

Du måste alltid betala en särskild avgift, kallad din egenavgift, och denna bestäms av varje landsting eller region. Den påverkas också av vilket färdsätt det handlar om. Du kan i de flesta fall använda privat bil, buss eller tåg. I vissa fall kan du även ha rätt till att ta taxi, men det är din vårdgivare som beslutar om detta.

Varje landsting och region bestämmer själva vilka resor du kan få betalda.

Sjukresor i Region Skåne

I skåne gäller följande för sjukresor:

Sjukresa är resa till och från sjukvård.
I de flesta fall fungerar det utmärkt att resa med privat bil eller Skånetrafikens bussar och tåg.
Vill du åka taxi krävs att du har ett sjukreseintyg som styrker att det finns medicinska skäl att inte resa med buss eller tåg.

Läs om sjukresor på webbplatsen 1177 Vårdguiden här.

Läs om sjukresor med Skånetrafiken här.

Inga artiklar hittades