Webbplatsen MyFoot Diabetes

Koll på fothälsan med ny webbplats

Det är viktigt att fötterna mår bra, och särskilt om man har diabetes är det extra viktigt. Därför har det tagits fram en webbplats där man kan göra en egen så kallad screening av sina fötter.

Arbetet med att ta fram webbplatsen har letts av John Alnemo, ortopedingenjör från Ortopedteknik vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Behövs det en webbplats för självscreening av fötterna? Ja. Så här förklarar han varför:

- Alla diabetesfötter ska riskgraderas enligt de nationella riktlinjerna. Studier visar att om personer med diabetes riskgraderas och behandlas därefter, med fotvård, skor och/eller inlägg och årliga kontroller så minskar diabetesrelaterade sår och amputationer med femtio procent.

På webbplatsen får man göra ett test som tar cirka fem minuter. Man får svara på ett antal frågor om sina fötter, och svaren bearbetas. Man får sedan en personlig rekommendation och en rapport, som ett dokument i PDF-format, med en sammanfattning av riskfaktorer att beakta. Rapporten kan man ta med sig till läkare för vidare bedömning.

Webbplatsen är gjord som en form av app man kör i sin webbläsare, och anpassar sig efter om man använder mobiltelefon, surfplatta eller dator.

Webbplatsen har adressen www.myfootdiabetes.se.

Läs om en artikel om webbplatsen här.