Fler livsmedel skall berikas med D-Vitamin

Många i Sverige får inte i sig tillräckligt med D-vitamin anser Livsmedelsverket och vill att fler livsmedel skall berikas med vitaminet.

Redan idag berikas flera livsmedel obligatoriskt med tillskott av D-vitamin, men det räcker tydligen inte ändå. Fortfarande får många i Sverige i sig för lite D-vitamin och därför föreslår Livsmedelsverket i en remiss till regeringen att fler livsmedel skall berikas obligatoriskt. Det skulle då handla om fler mjölkprodukter, vegeabiliska drycker, matfetter och oljor som skulle få tillskott av D-vitamin. Utöver det vill man höja mängden D-vitamin i livsmedel som redan berikas.
En orsak till att vi här i Sverige kan ha svårt att få tillräckligt med D-vitamin anses vara att vi under vintertid får så lite solljus på oss, för solen är viktig då solljuset bidrar till att D-vitamin bildas i kroppen. Speciellt svårt är det för mörkhyade personer och de som bär heltäckande mörka kläder.

Livsmedelsverkets remiss finns publicerad på deras webbplats här.

Läs om det viktiga D-vitaminet på Livsmedelsverkets webbplats här.