Tanden bästa vän är tandborsten

Tandborsten har varit med oss i vår vardag så länge att vi tar den som en livsnödvändighet för att inte ge oss dålig munhygien och brist på tandvård.

Tandborste används för att rengöra och vårda användarens tänder, för att motverka uppkomsten av tandkötts- och tandsjukdomar. Vanligen appliceras först tandkräm på tandborsten. Tandborstning brukar rekommenderas minst två gånger om dagen och i minst två minuter per tillfälle.

Tandborstar verkar ha tillverkats först i Kina. På 1400-talet började man använda något som i allt väsentligt ser ut som våra moderna munverktyg: med borst som sitter vinkelrätt mot ett rakt skaft.
Mot slutet av 1600-talet introducerades de första tandborstarna i vårt land och 100 år senare var tandborstning och munsköljning alltmera på modet. Det som påskyndade trenden var upptäckten år 1757 av bakterier.

Tandborsten som ett verktyg för god munhygien har idag utvecklats till sin fulländning. Den har nu fått sällskap av fluortandkräm och av tandtråd, tandpetare och munskölj av olika slag. Hög levnadsstandard, näringsrik mat och minskad rökning har också gjort sitt till. Hål i tänderna (karies) har reducerats mycket genom att vi sköter om våra tänder, då vi idag är medvetna om att tänder ska följa oss hela livet.

Tandborsten är tillsammans med tandläkaren, tandhygienisten och fluor tändernas bästa vän, basen för en god munhälsa.