App ska hjälpa patienter att kunna följa motion på recept

Ungefär hälften av alla som får ett recept på fysisk aktivitet följer det. Men det finns stöd att få genom en app.

Folkhälsostrateg och ett teknikföretag har tillsammans tagit fram en app som kopplas till ett aktivitetsband för patienten och ett datorverktyg för förskrivaren av receptet.
Genom lösningen som kallas MovereX får patienten och den som skriver ut receptet löpande information om den fysiska aktiviteten i förhållande till behovet som förskrivaren har angett i receptet. De kan också kommunicera genom appen som på så sätt ska komplettera motiverande samtal.

Återkopplingen genom appen ger självinsikt för patienten och de som behöver mer stöd kan på så sätt identifieras mycket tidigare. Det är också möjligt att skappa grupper av patienter som kan stötta och pusha varandra. MoverreX beställs av vårdpersonal och används också för att få en korrekt bild av hur mycket patienten motionerar vanligtvis.

Självskattning av rörelse har nämligen våldigt dålig träffsäkerhet.

Läs mer om MovereX här