Instruktions film om tjänsten för att se apotekens lagerstatus på Internet. Publicerat av FASS.se och Sveriges Apoteksförening

Apotekens lagerstatus på Internet

För nu ett år sedan blev det möjligt för kunder, apoteks- och sjukvårdspersonal att via Internet se om medicinerna fanns i lager hos apoteken.

Sedan den 5 maj 2014 finns en lagerstatusfunktion, gemensam för landets samtliga apotek, som gör det möjligt för kunder, apotek och sjukvårdspersonal att i förväg kontrollera om ett läkemedel finns tillgängligt eller om det måste beställas. Den är ett samarbete mellan LIF (Läkemedelsinformation) och Svensk apoteksförening.

Tjänsten kan användas från webbplatserna FASS.se och sverigesapotek.se från både vanlig dator, mobiltelefoner och surfplattor.

Det fick ett rätt så stort genomslag med cirka 1,5 miljoner sökningar.

Vad har den för funktion?

Tiden är en allt mer viktig fråga i vårt dagliga liv, och just där fyller denna tjänst en bra funktion. Du som patient kan snabbt se om ett läkemedel finns inne på ditt apoteks lager. Apotekspersonal kan, om inte de själva har din medicin på lager, se om du kan hitta det på ett närliggande apotek istället. Vårdpersonal kan snabbt se var det går bäst att skicka dig som patient att hämta ut din medicin.

Att få tillgång till rätt läkemedel i rätt tid är viktigt.

Hitta sökfunktionen här.

Läs artikeln om detta här.