Biologiska läkemedel

Biologiska läkemedel har förändrat dagens behandling av reumatism. Många som har prövat flera olika antireumatiska läkemedel utan resultat kan bli hjälpta av biologiska läkemedel.

Många svenskar lider av reumatologiska problem, som innebär att de på grund av smärta i lederna får försämrad livskvalitet och inte längre kan arbeta. Lyckligtvis finns moderna biologiska läkemedel som för många patienter närmast helt kan ta bort symptomen. Men patienterna får ofta nöja sig med äldre ineffektiva mediciner, först när dessa behandlingar under flera år misslyckats kan de rätta medicinerna skrivas ut.

De läkemedel som patienterna fått består av små proteiner som binder fast och stoppar de signalsubstanser som orsakar inflammation i lederna. Medicinen är dock aningens dyr, det kostar 140 000 kronor i snitt per patient och år. Tanken är att denna typ av behandling ska ges till alla patienter, oavsett om man är ung eller redan gått i pension.

När man har en inflammation produceras en stor mängd små budbärarmolekyler, så kallade cytokiner. De biologiska läkemedlen blockerar den inflammationsframkallande effekten av dessa cytokiner. På detta sätt dämpas inflammationen och sjukdomsförloppet kan bromsas. Smärtan, stelheten och sjukdomskänslan minskar eller försvinner. Läkemedlen kan också bromsa nedbrytningen av ledbrosk och ben.

Inflammationen vid reumatism drabbar inte bara leden utan hela kroppen. Det kan göra att man blir trött, nedstämd, går ner i vikt, får svagare muskler och benskörhet. När cytokinerna blockeras förbättras dessa besvär.

Alla läkemedel kan ge oönskade effekter.

• En del får biverkningar av en läkemedelsbehandling, andra inte.
  • Ibland minskar biverkningarna när man har tagit läkemedlet en tid.
  • Om man har besvärliga biverkningar bör man kontakta sin läkare. Dosen kan behöva ändras eller så kan man få prova ett annat läkemedel eller kanske en helt annan typ av behandling.

Exempel på läkemedel som tillhör gruppen biologiska läkemedel

• Enbrel
  • Remicade
  • Humira
  • Kineret
  • Cimzia
  • Simponi
  • MabThera
  • Orencia
  • RoActemra.

Det kommer att komma fler biologiska läkemedel framöver eftersom det bedrivs intensiv forskning.

Har du frågor om ditt läkemedel kan du ringa till:

Läkemedelsupplysningen (LMU), som är en upplysningstjänst, kan du ringa och ställa generella frågor om dina mediciner.

• hur de fungerar, hur de ska användas och förvaras.
  • Du kan även diskutera frågor som rör risker och biverkningar
  • eller andra frågor kring användning av läkemedel.

Läkemedelsupplysningen har öppet helgfria vardagar mellan klockan 08.00 och 20.00.

Telefonnummer 0771-46 70 10
Öppettider: helgfria vardagar kl. 08.00 - 20.00.