Koll på läkemedel

I snart fem år har äldre kunnat få hjälp med att få bättre koll på sin medicinering, genom initiativet "Koll på läkemedel".

Koll på läkemedel är ett samarbete mellan Pensionärernas Riksorganisation (PRO), Seniorerna SPF och Apoteket för bättre läkemedelsbehandling till äldre, som har pågått i snart fem år. Syftet är att utbilda och stödja patienter så att man själv kan agera för en bättre behandling.

I Sverige finns det ca 1,8 miljoner ålderspensionärer. De flesta av dessa använder läkemedel regelbundet och har god nytta av behandlingen. Men läkemedel innebär också särskilda risker för äldre personer eftersom de är känsligare än yngre, och många får för många läkemedel eller läkemedel som är olämpliga för äldre. Detta försöker Koll på läkemedel motverka genom evidensbaserad opinionsbildning.

Koll på läkemedel ger dig stöd och råd för en säker och väl fungerande läkemedelsanvändning.

Läs om Koll på läkemedel här.