Köpa läkemedel på internet

Blunda inte för riskerna när du köper läkemedel på nätet. Det du beställt är kanske inte vad du får hem i ditt paket, vilket kan skada din hälsa allvarligt. För att vara säker på att du får rätt läkemedel i rätt dos är det viktigt att du vänder dig till ett godkänt apotek när du handlar läkemedel på nätet.

Hur handlar du läkemedel säkert på nätet?

Läkemedelsverket godkänner både läkemedel och all svensk apoteksverksamhet. Syftet med det är att medborgarna ska ha tillgång till säkra och effektiva läkemedel av god kvalitet. Idag finns även godkända svenska apotek som bedriver distanshandel med läkemedel över nätet.

Det är som regel omöjligt för konsumenter, patienter eller sjukvårdspersonal att själva avgöra om en produkt som köpts till exempel från en okänd webbplats är av bra eller dålig kvalitet eller om den är äkta eller oäkta. Leta alltid efter den nationella apotekssymbolen när du ska handla receptbelagda läkemedel. Alla godkända apotek i Sverige ska bära den.

Tips för att handla säkert

Det finns apoteksaktörer i Sverige som erbjuder konsumenter att köpa läkemedel via nätet på ett legalt, tillförlitligt och säkert sätt. Men det finns också en uppsjö av oseriösa aktörer och ett stort utbud av okontrollerade preparat. I detta stora utbud kan det vara svårt att hitta rätt.

Läkemedelsverkets tips för att löpa läkemedel säkert på nätet:

• Titta alltid efter den nationella apotekssymbolen när du handlar läkemedel på svenska apotek. Symbolen visar att apoteket är godkänt av  Läkemedelsverket.
  • Handla inte om webbplatsen saknar kontaktuppgifter till försäljaren.
  • Försök få fram uppgifter om det är ett företag eller privatperson som ligger bakom webbplatsen.
  • Gör en internetsökning på företaget och se vad andra säger om det.
  • Se upp för formuleringar som ”revolutionerande mirakelpiller” och liknande. Medicinska upptäckter får ofta stor uppmärksamhet i media. Finns det inget skrivet om preparatet någon annanstans än på företaget webbsida är det med stor säkerhet en bluff.