Ny teknik har medfört nya åkommor.

Slipp paddnacke och sms-tumme

Efter många år med dator har vi lärt oss olika knep för att inte belasta kroppen för ensidigt och för länge. Musarmar och värkande axlar och ryggar har drivit på utvecklingen av tekniska hjälpmedel. Men då vi har fått ännu fler tekniska manicker som till exempel smarta telefoner och surfplattor följer helt nya åkommor. För några år sen fick Apples ipad ge namn åt en ny åkomma som kallades paddnacke. Vad är då det? Orsakas av att man sitter  böjd över sin surfplatta eller telefon under lång tid. Huvud, muskler och senor hamnar i ett onaturligt och ansträngt läge, vilket kan ge smärtor i nacke och axlar och i förlängningen kan man få spänningshuvudvärk. Ett annat besvär är skärmögon eler synstress. Att sitta och stirra länge på en bildskärm kan överbelasta de små musklerna som sitter inne i ögonen. Ögonen blir trötta, svidande  och grusiga. Men sms-tumme och laptop knä, kan man faktiskt få hudutslag genom att sitta länge med en varm dator i knät.

Undvik paddnacke:

• Vinkla upp din surfplata. Ställ den gärna på ett bord eller palla upp den med kuddar. Då får du nacken i rak position och du får också stöd för armarna.
  • Luta dig tillbaka ibland. Det är bra att du varierar din arbetsställning. Gå upp och ta paus ofta.
  • Kroppen är gjord för att röra sig.
  • Sitt med rak rygg.

Undvik skärmögon:

• Lyft huvudet och titta rakt ut i luften. Ställ in ögat på fjärrseende ocg vila blicken i fjärran eller blunda, det går lika bra. Gör det några gånger varje timma.
  • Tänk på att ljuset på skärmen och arbetsljuset i rummet är viktigt. Oftast är ljuset otillräckligt.

Undvik SMS-tumme:

• Skriv med bägge tummarna och håll armarna längs kroppen så att de får stöd. Rulla tummarna fram och tillbaka ibland, för att ge dem en liten paus.

Ta tecken på allvar:

• Paddnacke