Vad är en QR kod för något? Förkortningen QR står för "Quick Response" och är i grunden en två-dimensionell streckkod med många användningsområden.

QR kod

I och med den snabbt ökande användningen av sk smartphones som IPhone och Android baserade mobiler, samt surfplattor som Ipad och Samsung Galaxy Tab blir nu QR tekniken enkelt tillgänglig för en stor grupp användare.

En QR kod är som en streckkod. Du laddar ner en app till din mobil som kan läsa av en QR kod, det finns många olika appar. Men denna app startar din kamera som du sedan riktar mot QR koden och telefonen vibrerar och laddar sedan ner det som var kopplat till den koden. Det kan vara en bild, film, text eller liknande. Ett bra sätt att ge kunder mer information om produkter tex genom att sätta en QR kod på kartongen till produkten eller tidningar. Idag ser man fler och fler OR koder.

QR-koder kan även innehålla kontaktuppgifter, likt ett visitkort. Koden kan då scannas in till en elektronisk adressbok och automatiskt lägga till uppgifter såsom namn, telefonnummer och adresser. I och med att många modernare mobiltelefoner kan läsa och avkoda QR-koder har kodernas användningsområden ökat. Koderna kan bland annat hittas på reklamskyltar och tidningsannonser, där läsaren kan scanna in en QR-kod med sin mobiltelefon som då öppnar en webbsida med erbjudanden eller mer information.

Det finns en mängd tillgängliga QR-läsare, de flesta är helt kostnadsfria att använda och laddas enkelt ner från Apples Appstore eller Android market/Google Play beroende på vilken typ av smartphone eller surfplatta du använder.

Våra QR-koder