Saker man gör i sociala medier

Gilla

Att trycka Like = gilla är det vanligaste sättet att uttrycka positiv feedback. På Facebook började det som en liten tummen upp symbol som visar att man helt enkelt gillar det inlägg som publicerats.

Följa

När du följer någon på till exempel Twitter och Instagram prenumererar du på användarens aktiviteter. Att ha många följare på sitt konto innebär att det är många som kan se vad du lägger upp.

Adda

Att adda kommer från ordet addera och innebär just att lägga till. När man pratar om att adda handlar det om att lägga till nya kontakter. Att adda någon på Facebook innebär att bli Facebookvänner.

Genom att välja att dela något sprider du det vidare till ditt nätverk.

Tagga

När man använder sig av en fyrkantstagg (#) för att sätta en etikett, ämne så att säga en tagg på sina sociala medie, då kallas det att tagga. Det fungerar som en märkning av innehållet och man kan också använda taggen (#) som ett sökord, för att på så sätt se alla inlägg som handlar om just det speciella ämnet.

Chatta

Att skriva till varandra över Internet i realtid, en och en eller i en grupp. Ordet chat komme från engelskan och betyder småprata. Det finns många olika chattforum på Internet och ingår också i vissa social medier där du har möjligheter att chatta med dina kontakter som du har.