Vad är sociala medier? - Facebook

Sociala medier kännetecknas av att det användarna själv står för innehållet som visas när man delar med sig av bilder, filmer och texter. Det är ett forum som är online där man kan interagera med varandra. För att andra ska kunna ta del av innehållet i de flesta sociala nätverk krävs det att man registrerar sig som användare.

Facebook, Instagram och Twitter. Allt oftare nämns sociala medier. Har du full koll på vad det är? Eller tappar du lätt tråden näär det börjar att pratas om att dela. gilla och adda? Du är inte ensam att känna dig förvirrad över allt som numera huserar ute på nätet.

Vad är Facebook?

På Facebook skapar du en personlig profil, oftast med en bild, din ålder, var du bor och din arbetsplats. Du har också möjligheter att berätta lite om dig själv till exempel vad du har för intressen eller dina åsikter. Hur mycket information du vill lämna ut är upp till dig, det är du som bestämmer.

Varför?

Facebook går ut på att lägga till andra användare som dina vänner som du känner sen innan. Man kan skicka meddelanden både öppet och privat eller trevliga och roliga filmer som du har valt att lägga upp. Det största syftet med Facebook är att du ska kunna hålla dig uppdaterad om varandras liv. Det är en snabb typ att kommunikation som når många människor samtidigt.

Vem?

De flesta använder sig av Facebook privat och lägger till familj, vänner och bekanta i sina kontaktlistor. Det finns en hel del företag som har sina företag på Facebook, där man kan kommunicera med sina kunder och målgrupper. Är du privatperson kan du välja att följa företag, organisationer och föreningars aktiviteter utan att ge dem tillgång till din sida. Allt som läggs upp av dem du följer kommer att ses i ditt flöde på Facebook. Ett enkelt och bra sätt att alltid kunna veta vad som är aktuellt just nu.

Visste du:

att Facebook har över en miljard aktiva användare i hela världen.

Vad är sociala medier? - Facebook

Ny app för Facebook grupper.

Facebook Groups heter den senaste appen, från det sociala nätverket och fokuserar på användarnas Facebook-grupper. Från början fanns det bara ...