Vad är sociala medier? - Instagram

Sociala medier kännetecknas av att det användarna själv står för innehållet som visas när man delar med sig av bilder, filmer och texter. Det är ett forum som är online där man kan interagera med varandra. För att andra ska kunna ta del av innehållet i de flesta sociala nätverk krävs det att man registrerar sig som användare.

Facebook, Instagram och Twitter. Allt oftare nämns sociala medier. Har du full koll på vad det är? Eller tappar du lätt tråden näär det börjar att pratas om att dela. gilla och adda? Du är inte ensam att känna dig förvirrad över allt som numera huserar ute på nätet.

Vad är Instagram?

På Instagram delar du bara med dig av dina bilder och korta filmsnuttar, oftast tagna med mobiltelefonen och man kan jämföra Instagram med en så kallad bilddagbok.

Vem?

Vem du väljer att följa på Instagram är faktiskt helt upp till dig. Det är ingen gemensam överenskommelse som innebär att man ger tillgång till varandras bilder, utan var och en måste aktivt välja. På sina inställningar kan man bestämma om ens Instagramkonto ska vara öppet för alla eller om andra användare måste skicka dig en förfrågan om att få se vad du lägger upp.

Varför?

På Instagram väljer du att se bilder från personer eller företag vars bilder man tycker skulle vara intressant att se. Dessa bilder kommer nu upp i ditt flöde så att du kan följa med.  Vissa har personliga Instagramkonton med bilder på sig själva, sin familj och vänner, medan andra personer väljer mer stilistiska bilder på vackra miljöer eller andra upplevelser, kanske resebilder, på stränder, städer, gator eller vackra blommor eller sitt djur.