Vad är sociala medier? - Linkedin

Som registrerad användare skapar man en profil med uppgifter om sig själv. Man kan bjuda in andra personer att bli kontakter i sitt nätverk.

LinkedIn är din professionella nätverkssajt. Som på alla andra sociala nätverk handlar det om att interagera med människor. Om Facebook handlar om ditt privatliv är LinkedIn motsvarigheten för dig som yrkesperson. Det hjälper dig att vara uppdaterad på nya trender och närvarande på arbetsmarknaden samt för att söka jobb. Det ska vara personer som man redan känner och litar på för att ge ett starkt och värdefullt nätverk. Om dessa personer inte sedan tidigare finns på LinkedIn måste de först registrera egna profiler för att kunna bli kontakter. Dessa personer kan i sin tur bjuda in personer som de känner och börja bygga sina egna nätverk.

Vad är Linkedin?

Linkedin är ett socialt medium som är mer yrkesmässigt inriktat än andra. Här skapar man ett användarkonto med information som är kopplad till ditt arbetsliv. Du kan lägga upp ditt CV och meriter, och kontakterna ör mer på profesionell nivå, alltså inte privat.

Varför?

Linkedin är ett sätt att skapa kontakter och göra sig synlig på arbetsmarknaden och för näringslivet med hjälp av sociala medier. Här utannonseras lediga tjänster och arbetsgivare har möjlighet att titta direkt på den sökandes profiler eller aktivt leta efter någon som passar till ett jobb som erbjuds.

Vem?

Eftersom användarna på Linkedin bygger ut sitt professionella nätverk hela tiden och skapar kontakter både inom sin egen bransch och utanför är det just människor i arbetslivet och karriären som använder sig av detta medium.

Visst du: Företag använder LinkedIn för att rekrytera personal och kommunicera med framtidens arbetskraft.