Vad är sociala medier? - Pinterest

Vad är Pinterest?

Pinterest är en webbtjänst eller en social nätverkstjänst där användare kan ladda upp, organisera och dela med sig av sina bilder på digitala anslagstavlor,pinboards. Användarna kan också med hjälp av ett tillägg i webbläsaren spara och dela bilder som de hittar på olika webbplatser på internet. Webbplatsägare bereds möjlighet att publicera en knapp på sin webbplats som automatiskt delar webbplatsens innehåll på besökarens pinboard på Pinterest.

De bilder som användaren publicerar på någon av sina pinboards kallas för pins. Om bilden är hämtad från en extern webbplats skapas automatiskt en länk dit i kommentaren för bilden. En användare kan välja att följa andra användares pinboards och då få uppdateringar i realtid då denna pinboard uppdateras. Hon eller han kan också välja att repin en speciell bild. Detta innebär att bilden läggs till i användarens egen pinboard.

Vill ni fördjupa er ytterligare kan ni läsa vidare på wikipedia här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pinterest

Varför ska jag använda Pinterest?

Här är några anledningar:

• Det är snyggare och mer tilltalande att använda bilder för att illustrera någonting.
  • Det är väldigt enkelt att använda och du har möjlighet att “pinna” flera olika hemsidors bilder eller inlägg.
  • Det finns många pedagoger som använder Pinterest.
  • Jag skulle säga att Pinterest är ett slags Instragram fast mer proffisionellt för webben.
  • Det är väldigt stort i USA, där flera hundra miljoner använder Pinterest och det börjar att bli mer och mer populärt i Sverige.
  • Bra att använda om ni vill skapa trafik till er blogg hemsida.