Vad är sociala medier? - Twitter

Sociala medier kännetecknas av att det användarna själv står för innehållet som visas när man delar med sig av bilder, filmer och texter. Det är ett forum som är online där man kan interagera med varandra. För att andra ska kunna ta del av innehållet i de flesta sociala nätverk krävs det att man registrerar sig som användare.

Facebook, Instagram och Twitter. Allt oftare nämns sociala medier. Har du full koll på vad det är? Eller tappar du lätt tråden näär det börjar att pratas om att dela. gilla och adda? Du är inte ensam att känna dig förvirrad över allt som numera huserar ute på nätet.

Vad är Twitter?

Twitter är en så kallad mikroblogg där texterna som publiceras får vara max 140 tecken långa. På Twitter ska alla inlägg vara korta och koncist. Ett inlägg som görs på Twitter kallas tweet.

Varför?

I korta små meddelanden kan användarna dela med sig av och få respons på sina tankar, ofta rörande något som är aktuellt just nu. Det kan vara högt och lågt, tankar kring en nyhetshändelse, ett inlägg i den politiska debatten eller varför inte en högst personlig fundering eller tanke om vad som du skulle vilja förbättra. Twitter är en jättebra kanal för att göra sin röst hörd till dem som vill lyssna. På Twitter används hashtags flitigt, för att visa vad man kommenterat eller vad ämnet handlar om.
Hashtag - tänk ämneskategori.

Vem?

Mikrobloggen Twitter används av privatpersoner, företag, organisationer, politiker och offentliga personer som artister och skådespelare. Alla kan följa alla och när man skriver en tweets kan vem som helst se den. På detta sätt när du ut till en stor grupp med dina tweets och på sätt få stor genomslagskraft i ditt budskap. Genom att sätta  ett snabel-a @ framför någons användarnamn kan man referera till varandra i sina inlägg. Snabbt enkel och bekvämt.

Visste du att: Twitter fick stor uppmärksamhet under presidentvalet i USA vär Barack Obamas valkampanj använde tjänsten för att nå ut till sina väljare. Kontot har idag över 45 miljoner följare. Det kan man kalla genomslagskraft.

Via Twitter diskuteras aktuella frågor, där människor villigt delar med sig av sin kunskap och sitt tänkesätt.  Här har du möjlighet att förmedla dina frågor och åsikter till en stor skara av människor. Twitter skapar relationer med andra och är den självklara platsen för samtalet, en plats för den stundtals hetlevrade diskussionen, så pulsen kan stiga rätt så rejält i bland på Twitter. Men här kan du lära dig oerhört mycket.