Tidning om benskörhet "Starka sidor"

Varje år drabbas 70 000 personer i Sverige av frakturer till följd av benskörhet. Ärftlighet, ålder, klimakteriet och livsstilsfaktorer är bara några av orsakerna till att man blir benskör. Ungefär varannan kvinna och var fjärde man upplever någon gång en benskörhetsfraktur. Det är bara att konstatera att skelettet behöver massor av vård och omsorg – hela livet igenom!

Ungefär varannan kvinna och var fjärde man kommer att drabbas av en benskörhetsfraktur någon gång i livet. Har man haft en första benskörhetsfraktur blir dessutom risken att få en till dubbelt så stor.

Benskörhet, eller osteoporos, som det också kallas, innebär att skelettet blir skört och att de hålrum som normalt finns där blir ännu större. Det gör att skelettet blir svagare och att man lättare kan råka ut för frakturer.

Benskörheten i sig gör inte ont eller ger några symtom. Det är följderna av sjukdomen, alltså frakturerna eller förstörda ryggkotor som gör ont och skapar problem. Tyvärr visar studier att svenskarna är underdiagnostiserade och att endast 23 procent får behandling efter en benskörhetsfraktur.

Primär benskörhet beror på ärftlighet, åldrande, klimakteriet, livsstil med exempelvis inaktivitet, rökning, alkohol och brist på kalcium och D-vitamin.
Sekundär benskörhet orsakas av sjukdom eller läkemedelsbehandling. Det kan exempelvis vara glutenintolerans, reumatisk sjukdom, hyperparathyreodism (en sorts sköldkörtelsjukdom) samt kortisonläkemedel.

Ett av de äldsta fallen av benskörhet är 4000 år gammalt och kommer från Österrike.
Ändå betraktas benskörhet som en relativt ny sjukdom. Den definierades först 1994 av Världshälsoorganisationen WHO.

Här finns mer information om osteoporos eller benskörhet på Reumatikerförbundet

Starktskelett.nu/bristguiden.se alla nyhetsblad finns att läsa här

Här kan du ladda ner en del av beställningsmaterialet direkt till din dator.

Allt du behöver veta om benskörhet

Träning

Tidning om benskörhet "Starka sidor"

2015

Starka Sidor är en tidning som innehåller nyheter, reportage och artiklar om hur man får ett starkt skelett och bevarar den inre styrkan.
Tidningen utkommer tre till fyra gånger per år.

2014

Tidningen utkommer tre till fyra gånger per år.

2013

Tidningen utkommer tre till fyra gånger per år