Artros

En av de vanligaste folksjukdomarna. Drabbar cirka 15 % av befolkningen. Artros är vanligaste orsaken till inaktivitet hos dem över 60 år.

Oftast kommer artrosen smygande, man blir alltmer stel och mindre rörlig i den sjuka leden, samtidigt som det gör mer ont

• Ofta visar en vanlig röntgenundersökning bara långt gångna ledförändringar, där brosket till stor del redan saknas. För att undvika fördröjd behandling ställs diagnosen därför oftast genom en vanlig läkarundersökning där läkaren tittar på symtom. På senare år har dock magnetkameraundersökningar kunnat visa på artros redan i ett tidigt skede.

Artros är den vanligaste reumatiska sjukdomen, och den kan uppstå på flera ställen i kroppen. Vissa leder drabbas dock oftare än andra.

• De vanligaste typerna av artros är i knä, höfter och händer.

Det går inte att bota artros ,men det går att lindra besvären.

• Grundbehandlingen av artros är motion. Det kan göra ont när man tränar, särskilt i början, men genom träning byggs musklerna upp och ledbrosket får näring. Tidigare sågs operation med byte av led som den enda lösningen, men numera rekommenderas patienter med artros träning och gärna viktnedgång.

Läs mer om artros här

Artros

Kunskap bästa vapnet mot artros

Snurra Artoshjulet. Vinn rätt behandling.

Artros - en av de reumatiska sjukdomarna

En av de reumatiska sjukdomarna - Artros Artros eller osteoartrit är den vanligaste ledsjukdomen. Artros innebär en obalans mellan nedbrytning och uppbyggnad av ledbrosket som ...

Artros den stora folksjukdomen

Vi vet idag att artros är en av våra stora folksjukdomar. Det är inte som man i många år har trott, en naturlig förslitning som kommer med åren, även unga människor kan få artros.

Artros är den vanligaste formen av reumatisk ledsjukdom i Sverige och drabbar var fjärde svensk över 45 år. Unga kan också drabbas. Det bästa sättet att skydda sig från artros är skaffa sig kunskap om sjukdomen. Därför har Reumatikerförbundet producerat d

Reumatikerförbundets film "Artros - Vad är det?"

Reumatikerförbundet har gjort en film som kort förklarar vad artros är, vem som drabbas och vad man kan göra åt det. Filmen finns på YouTube i en kort och en lång version.

Artrosdagen 2 juni

Trots att så många i Sverige har Artros så är okunskapen stor om vad sjukdomen egentligen är, både bland privatpersoner och bland vårdpersonal. Därför vill Reumatikerförbundet, forskare och fysioterapeuter göra den 2 juni till en "Artrosdag".

Har du något att berätta om din Artros?

Har du artros och vill berätta om dina upplevelser av vården? Om du har fått bra hjälp och information eller om ...

Det effektivaste sättet att behandlas för artros

Digital terapi: Vi har gjort sjukgymnastikprocessen för artros digitalt. Det ger dig möjlighet att lindra dina artrosbesvär från var som helst ...

Träna trots smärta vid artros

Vi människor har den egenheten att vi vill ge vika när det blir besvärligt. När det gäller artros och många andra besvär med muskler och skelett behöver vi programmera om hjärnan och inte vara så rädda för smärta.